HOE ZIJN WE ONTSTAAN?

Het was in het jaar 1892 dat er door een aantal leden van de reeds bestaande harmonie werd besloten een fanfare op te richten...

ONZE HISTORIE GAAT EEN TIJDJE TERUG

Een historisch moment want Velddriel had nu 2 muziekverenigingen, beide onder de bezielende leiding van de R.K. kerk. De harmonie is echter een aantal jaren later ter ziele gegaan. De fanfare kreeg de naam “La Harpe” en hield haar repetities in het patronaat nabij de kerk. Er waren in de beginjaren vele hoogte- en dieptepunten, maar met hangen en wurgen bleef de fanfare toch bestaan. Tijdens de oorlog werden de kerk en het patronaatsgebouw verwoest en zat de fanfare zonder repetitieruimte zodat er gezocht moest worden naar een andere geschikte ruimte.

Vlak na de oorlog werden de repetities hervat in café De Gier aan de Voorstraat. Helaas brandde dit gebouw in 1948 af. Andere repetitieplaatsen waren daarna nog: smederij Toon Suikers (later EItink), thuis bij Fons van de Laar in het achterhuis, café “De Bijenkorf” en café “Het Zwarte Paard”. Het probleem van steeds een ander repetitielokaal zoeken, werd uiteindelijk opgelost door de bouw van een nieuwe kerk waardoor de noodkerk, nu dorpshuis, vrijkwam.

In het bovenzaaltje van het dorpshuis, werd ruimte vrijgemaakt en hier werden nog menig jaar de partijen geoefend. Later oefenden de leden op het podium van “De Boxhof”. Thans is de repetitie in de grote zaal van dorpshuis De Boxhof, ook de drumband repeteert in het dorpshuis. Wij hebben als fanfare daar een eigen ruimte voor opslag van instrumenten en kunnen daar ook onbeperkt repeteren.

DIRIGENTEN

Fanfare La Harpe heeft sinds haar bestaan verscheidende dirigenten gehad. Vanaf het jaar van oprichting tot 1930 stond de Fanfare onder leiding van Tinus van de Laar.
Van 1930 tot 1945 was Piet van Hassel dirigent. Na de oorlog (1946) heeft Fons van de Laar het stokje overgenomen van Piet van Hassel. Piet van de Sterre volgde Fons van de Laar in 1957 op.Van 1960 tot 1979 was Hendrik van Eeuwijk de dirigent van La Harpe . Van 1979 tot 1981 heeft de fanfare achtereenvolgens onder leiding gestaan van Leo Stoof en van 1981 tot 2001 onder leiding van Jacques van Esch. Vanaf 2001 tot eind 2011 was Joop Derks onze vaste dirigent.

<< Vanaf april 2012 staat de Fanfare onder leiding van Jurgen van Nijnattan uit Breda. Jurgen is een beroepstrompettist en is oa een van de vaste blazers tijdens de Groots concerten van Guus Meeuwis. Kortom: Ook Velddriel pakt het bourgondisch en Groots aan.